Home Coronavirus Bantuan Pemerintah Cara Penebusan Kredit Bantuan e Wallet RM150

Cara Penebusan Kredit Bantuan e Wallet RM150

0
79
Cara Penebusan Kredit Bantuan e Wallet RM150
Cara Penebusan Kredit Bantuan e Wallet RM150 SUmber gambar: https://www.mof.gov.my/

Bagaimana cara penebusan kredit bantuan e Wallet RM150? Seperti apa proses dan cara daftar ewallet RM100? Bila bertanya hal yang sama, maka silahka baca dan pahami tulisan berikut ini.

Kelompok belia dan pelajar Institur Pengajian Tinggi (IPT) di Negara Malaysia akan mendapatkan bantuan kredit e-wallet. Bantuan ini meneruskan program e-Belia yang dilaksanakan Program Strategik Memperkasa Rakyat dan Ekonomi (Pemerkasa).

Perdana menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin pada tanggal 17 Maret 2021 telah memberitahukan tentang bantuan terkini yaitu Pemerkasa yang memiliki 5 fokus dan 20 inisiatif pemulihan ekonomi untuk memperbaiki kembali ekonomi negara akibat pandemi COVID-19.

Salah satu inisiatif yang dibuat adala Program e-Belia yang memiliki tujuan untuk membiasakan budaya transaksi tidak memakai uang tunai terhadap golongan belia di negara.

Melalui penyelenggaraan Program e-Belia ini diharapkan lebih ramai belia yang akan membudayakan transaksi tanpa tunai dalam urusan niaga dan membeli barang-barang.

Pada Program e-Belia ini, pihak kerajaan telah membagikan senilai RM300 juta untuk bisa dimanfaatkan oleh 2 juta belia di seluruh negara Malaysia.

Jumlah Penebusan Kredit eWallet

Program ini sudah dibuat pengumuman oleh Meneri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz di dalam pembentangan Belanjawan 2021. Pengumaman dilakukan pada akhir tahun 2020.

Pada pembentangan awal, pihak kerajaan telah sepakat untuk membagikan kredit e-wallet senilai RM 50 untuk melanjutkan program 3-Belia ini. Namun, setelah itu ternyata pihak kerajaan setuju untuk menaikkan jumlah kredit e-wallet menjadi RM100.

Guna meneruskan Pemerkasa, kerajaan kembali memutuskan kenaikan jumlah kredit. Keputusan yang diambil adalah menaikkan jumlah kredit e-wallet yang dulu RM100 menjadi RM 150.

Golongan Belia Yang Berhak Membuat Penebusan

Penebusan kreit e-wallet Program 3-belia layak bagi kelompok belia dengan kategori seperti di bawah ini:

  • Belia usia 18 sampai 20 tahun
  • Belia yang sedang belajar di Institur Pengajian Tinggi (IPT) secara penuh.

Cara Menebus Kredit eWallet Belia

Untuk dapat mengambil wang kredit eBelia, silahkan gunakan aplikasi e-wallet seperti contoh berikut ini:

  • Touch n Go e-Wallet
  • Boost
  • Grab Pay

Maklumat Lanjut

Maklumat lanjut mengenai Program eBelia ini akan dimaklumkan dari semasa ke semasa. Silahkan kunjungi halaman web https://www.mof.gov.my/ untuk memahami bantuan-bantuan Pemerkasa yang lain di Malaysia.

Nah, itu tadi informasi perihal bagaimana cara penebusan kredit bantuan e Wallet RM150 dan seperti apa proses dan cara daftar ewallet RM100? Mudah-mudahan bermanfaat.

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here